14 pomysłów na darmową reklamę w social media 1

14 pomysłów na darmową reklamę w social media

Wiele sposobów darmowej promocji w Internecie nie kosztuje nic tylko dlatego, że jedynym ich kosztem jest czas. Masz trochę czasu? Wspaniale! Dowiedz się jak spożytkować go tak, by przynosił Twojej firmie klientów.

Darmowa promocja w mediach społecznościowych

Facebook, Instagram, LinkedIn i wiele innych – to wspaniałe miejsca, aby promować swój biznes za darmo. Wystarczy stworzyć profil i można zaczynać! Nie musisz mieć konta na każdym z nich, natomiast warto wybrać 1-2 portale i ruszyć z promocją.

14 pomysłów na darmową reklamę w social media 2

Facebook

Na Facebooku jest niemal każdy. W Polsce na co dzień korzysta z niego 16 mln Polaków. To pokaźna grupa ludzi!

Wielkim atutem Facebooka jest to, że daje niemal nieograniczone możliwości. Można wrzucać dowolny typ treści i to na wiele różnych sposobów.

Natomiast wśród minusów warto wymienić to, że naprawdę niełatwo jest dotrzeć do nowych zainteresowanych osób, ponieważ wrzucając treści na swoją firmową stronę facebookową trafiamy tylko do tych, którzy ją polubili. A i tu nie mamy pewności, ponieważ Facebook znany jest ze spadających zasięgów.

Darmowa reklama na Facebooku

Załóż stronę i cierpliwie publikuj treści. Warto zadawać pytania, udostępniać ciekawe treści, chwytliwe obrazki i nawiązania do aktualnych wydarzeń. Im częściej odbiorcy będą lajkować, komentować i udostępniać Twoje treści, tym bardziej rośnie szansa, że zobaczą ich więcej. Na początku 1 post na 3 dni wystarczy.

Dowiedz się również jak prowadzić firmowego Facebooka by zdobywać klientów.

Udzielaj się w grupach. Wielką siłą Facebooka są grupy tematyczne, lokalne, sprzedażowe, branżowe, hobbystyczne i tym podobne. Wystarczy znaleźć grupy, w których znajdują się nasi potencjalni klienci i subtelnie zacząć promować swoją firmę komentując czy nawet (zgodnie z regulaminem grupy – każda ma swój!) wrzucając wpis promocyjny.

Komentuj wybrane strony. Jeśli wiesz co nieco o Twoich klientach, to możesz z łatwością znaleźć strony, które obserwują. Zrób to samo! Nie tylko będziesz na bieżąco z trendami i nowinkami, ale też możesz szybko zareagować. Załóżmy, że jedna z nich publikuje treść, która jest podobna do wpisu na Twoim firmowym blogu – skomentuj, zalinkuj i przyciągaj nowych odbiorców.

Stwórz wydarzenie. Eventy niosą się po Facebooku szybciej niż plotki. Pewnie nie raz widziałeś, że Twój znajomy jest zainteresowany jakimś wydarzeniem. Wykorzystaj to! Zorganizuj webinar, konkurs lub darmowy pokaz, dni otwarte, albo po prostu zrób promocję lub szkolenie z Twojego produktu.

14 pomysłów na darmową reklamę w social media 3

Instagram

Coraz większą popularność zdobywa w Polsce Instagram. Na tym serwisie zamieszczamy zdjęcia, filmy i relacje, ale system ogranicza nam możliwość linkowania. Można umieścić tylko jeden link w swoim profilu i to tyle!

Decydując się na Instagram trzeba mieć na uwadze to, że służy on głównie do budowania społeczności, natomiast bezpośrednia sprzedaż może być dla małej firmy nieco utrudniona.

Darmowa reklama na Instagramie

Przede wszystkim wybierz odpowiednią nazwę użytkownika i zdjęcie profilowe. Następnie wypełnij profil w jednym zdaniu podsumowując swoją działalność. To pozwoli odwiedzającym Twój profil szybko zdecydować, że warto Cię śledzić. Umieść link do swojej strony w profilu – to jedyne miejsce na link i warto je wykorzystać dobrze!

Udostępniaj treści, które Twoi fani pokochają. Wrzucaj ładne zdjęcia, dziel się swoim dniem i dawaj wartość. Użytkownicy to docenią. Cokolwiek robisz na Instagramie, stawiaj na to, by obserwujący komentowali, przesyłali i serduszkowali Twoje treści. Algorytm Instagrama lubi interakcje użytkowników, dlatego stawiaj na to, by odbiorcy nie tylko widzieli Twoje zdjęcia, ale też na to, by komentowali i dawali serduszka.

Używaj hashtagów. Dobrze dobrane hashtagi potrafią zrobić bardzo duże zasięgi i dotrzeć do nowych odbiorców. Staraj się, aby każde zdjęcie miało swoją pulę unikalnych i trafnych hashtagów. Możesz ich użyć aż 30 na raz!

Lepiej mieć mniejszą społeczność, a bardziej zaangażowaną. Nie kupuj fanów, nie używaj botów, nie spamuj – większą wartość uzyskasz z Instagrama jeśli Twoja grupa odbiorców będzie mała, ale zaangażowana. Istnieje coś takiego jak Engagement Rate (ER), czyli współczynnik zaangażowania fanów – dla przykładu: jeśli masz 1000 obserwujących, a Twoje zdjęcia mają regularnie po 100 serduszek, to Twoje ER wynosi 10% – warto celować właśnie w takie 10%+ zaangażowania.

Wchodź w dyskusje. To może być czasochłonne, ale będzie warto, zaufaj mi! Zrób tak: znajdź firmę lub profil podobny do Twojego i upewnij się, że obserwują go osoby, które mogą być zainteresowane Twoimi treściami. Potem przejdź do listy osób obserwujących ten profil i po kolei odwiedzaj ich profile – lajkuj i komentuj ich zdjęcia, ale postaraj się, aby komentarze były rzeczowe. Zobaczysz, że grono wiernych fanów szybko urośnie.

14 pomysłów na darmową reklamę w social media 4

LinkedIn

Serwis dla profesjonalistów i nie tylko. LI to portal społecznościowy skoncentrowany wokół pracy, zatrudnienia i działalności zarobkowej. Znajdziesz tam profile użytkowników, które łudząco przypominają CV.

Może brzmieć trochę sztywno, ale to tylko pozory. W rzeczywistości LinkedIn jest tętniącym życiem portalem, który w Polsce zyskuje dopiero popularność

Darmowa reklama na LinkedIn

Wypełnij swój profil profesjonalnie. Skorzystaj ze świetnego poradnika autorstwa Bartka Ziemiańskiego “Profil na LinkedIn w 10 krokach”. Dobrze wypełniony profil to absolutna podstawa działalności w tym serwisie.

Dodaj pierwsze kontakty. LinkedIn na pewno zaproponuje Ci zaimportowanie kontaktów z Twojego maila – warto to zrobić. Można również wyszukać interesujące profile użytkowników i po prostu dodawać do kontaktów. Nie przejmuj się – tu nikt nie zwraca uwagi na prywatność tak jak na Facebooku. Na LI warto nawiązywać kontakty!

Networkuj. Wchodź w dyskusje, zadawaj pytania, udostępniaj treści. Tak naprawdę LI nie różni się zbytnio od spotkania networkingowego. Ludzie zadają pytania, proszą o rekomendacje, chwalą się wynikami i udostępniają wartościowe treści. Zrób to samo!

Rozpoczynaj dyskusje. Zapytaj swoją sieć o opinię na jakiś temat, wzbudzaj aktywne dyskusje i udzielaj się w nich regularnie. Nie musisz pisać tylko o swojej branży – czasem warto zapytać o coś, co odbiega od Twojej tematyki. Na przykład, ostatnio zapytałem “Czy w 2019 roku potrzebne są studia wyższe?” – przez tydzień odpowiadałem na nowe komentarze!

Podziel się swoimi sukcesami. Zdobyłeś dużego klienta? Ukończyłeś projekt, z którego jesteś dumny? Jedziesz na wspaniałą konferencję? Daj znać swojej sieci!

Podsumowanie

Media społecznościowe wymagają cierpliwości, ale potrafią również być źródłem wielu ciekawych doświadczeń. Zadbaj o prawidłową komunikację ze swoimi odbiorcami – podobno wystarczy tylko 1000 zaangażowanych fanów, by Twój biznes nigdy nie musiał martwić się o klientów.

Bartek Szczepaniak

Bartek Szczepaniak

Strateg, growth marketer, prelegent, przedsiębiorca. Generuję Klientów dla Biznesu dzięki kampaniom reklamowym, automatyzacji marketingu i projektowaniu strategii marketingowej. Prywatnie tworzę muzykę, bawię się w akrobatykę i kąpię się zimą w jeziorze.
-
👉 IGNIST.pl - strona firmowa.

Dołącz do rosnącej społeczności