W marketingu NIC nie ma takiej wartości jak adres e-mail.
Dlaczego?
Ponieważ posiadając listę maili do osób zainteresowanych Twoją ofertą, możesz być pewien, że wygenerujesz zysk.
Możesz komunikować się z nimi kiedy chcesz, rozdzielać na grupy (segmenty), kohorty, śledzić aktywność w Twojej witrynie, personalizować przekaz dzięki automatyzacji i sprzedawać więcej.
I nikt Ci tej listy nie zabierze. W przeciwieństwie do followersów w mediach społecznościowych.
Czym jest Lead Magnet?
Czy zdarzyło Ci się kiedyś pobrać jakiś darmowy materiał w zamian za Twój adres email?
Tak, to był lead magnet.
Lead magnet to narzędzie, które ma generować adresy mailowe. Zwykle występuje w formie użytecznego lub edukacyjnego materiału, który dostępny jest dla każdego, kto zostawi swój adres mailowy.
Do czego przydaje się Lead Magnet?
Budowanie listy mailowej do e-mail marketingu jest pierwszym, oczywistym pomysłem, do czego przydaje się lead magnet. Ale to nie wszystko.
Pozyskanie adresu mailowego od odbiorcy jest bardzo istotnym elementem każdej strategii marketing automation.
Adres mailowy sprawia, że anonimowy użytkownik naszej strony zyskuje tożsamość. Możemy śledzić jego poczynania w naszym serwisie i pozwolić automatyzacji decydować o tym, co i kiedy ma zobaczyć, aby zmaksymalizować szanse na sprzedaż.
Co decyduje o tym, czy Lead Magnet jest skuteczny?
Dobrze przygotowany lead magnet musi spełniać kilka kluczowych parametrów:
- Rozwiązuje prawdziwy problem. Upewnij się, że Twój lead magnet dotyka prawdziwej potrzeby Twoich odbiorców i rozwiązuje realny problem, którego doświadczają.
- Pokazuje Twoją ekspertyzę. Pokazując swoją ekspertyzę, pozwalasz odbiorcom poznać Twoje umiejętności oraz wiedzę, co może zaowocować w przyszłości współpracą.
- Jest łatwy do przyswojenia. Twórz krótkie lead magnety. Jeśli musisz zainwestować sporo energii i czasu w pracę nad takim materiałem, to nie udostępniaj go za darmo.
- Jest dostępny natychmiast. Ludzie uwielbiają natychmiastową gratyfikację, dlatego upewnij się, że otrzymują lead magnet natychmiast lub jak najszybciej.
- Obiecuje szybkie zwycięstwo. Idealny lead magnet gwarantuje łatwe rozwiązanie na jeden prosty problem.
- Jest bardzo konkretny. Najlepsze lead magnety dotyczą bardzo konkretnych problemów.
- Ma wysoką wartość. Im większa jest postrzegana wartość, tym więcej będzie pobrań. Ale to nie wszystko. Jeśli rozwiązanie, które oferuje, jest wysokiej jakości, to zwiększa się szansa na dalszą współpracę.
- Wzywa do działania. Lead magnet to wspaniałe medium do przekazania informacji o Twojej firmie i zachęcenia do podjęcia współpracy.
Jakie są typy lead magnetów?
Generowanie leadów tą metodą może być naprawdę ciekawą przygodą. W każdej branży sprawdzają się inne lead magnety, natomiast można je z łatwością pogrupować na kilka kategorii:
- Użyteczne
- Edukacyjne
- Rozrywkowe
- Sprzedażowe
Omówmy je po kolei!
Użyteczne Lead Magnety
W tej kategorii znajdują się takie materiały, które obiecują odbiorcom rozwiązanie ich problemu, zaoszczędzenie czasu, pieniędzy lub zebranie w jednym miejscu czyjejś pracy.
Dobrymi przykładami będą:

Checklista
To jeden z najłatwiejszych lead magnetów do stworzenia. Kompresuje wszystko, o czym odbiorca powinien pamiętać, w jedną prostą listę. Szczególnie przydaje się tam, gdzie do wykonania jest jakaś czynność, w której należy pamiętać o wielu czynnikach.

Cheatsheet
Pozycja bardzo podobna do checklisty, z tą różnicą, że checklista dotyczy procesu, a cheatsheet zawiera pomysły. Używaj tego typu dokumentu, w podnoszeniu kreatywności. Dla przykładu – ten wpis może być uznany za cheatsheet 🙂

Szablon
Szablony to gotowe do wypełnienia materiały. Zwykle występują w formie graficznej – np. Szablon wizytówki, broszury; technicznej – szablon strony internetowej; lub dokumentu – szablon CV.

Swipe File
Swipe file to taka hybryda szablonu i cheatsheet’u. Najczęściej spotyka się takie swipe file, które zawierają treści gotowe do przekopiowania – np. 42 skuteczne wzory nagłówków do postów na facebooku. Po prostu kopiujesz i wklejasz.

Skrypt
Skrypty krok po kroku prowadzą użytkownika przez jakiś proces. Niech to będzie proces sprzedaży telefonicznej – tu przyda się skrypt sprzedaży.

Lista narzędzi
Jeśli Twoi odbiorcy korzystają z narzędzi w swojej pracy lub innej aktywności, to dobrym pomysłem będzie przygotowanie takiej listy i udostępnianie jej w formie lead magnetu.

Kalendarz
Czy kalendarz może być przydatny? Oczywiście, że tak! Jeśli Twoim targetem są specjaliści od social media, to warto podzielić się kalendarzem świąt nietypowych, a jeśli pracujesz w sektorze finansowym, to dużą wartość może mieć kalendarz ważnych terminów

Plan
Plan to taki kalendarz, który zawiera codzienne zalecenia. W ten sposób trenerzy czy dietetycy mogą zdobyć adresy mailowe od osób, które chcą pobrać przykładowy plan treningowy lub żywieniowy.

Projekt do wydruku
Ten rodzaj lead magnetu spotyka się głównie w branży kreatywnej – nalepki, wzory czy plakaty. Może również zadziałać w innych branżach, np. Szablon listy zakupów w sklepie budowlanym.

Kalkulator
Pomóż swoim odbiorcom obliczyć jakiś ważny aspekt i zaoferuj rozszerzoną funkcjonalność w zamian za email.

Generator
Dziś wiele osób korzysta z generatorów do wielu celów. Może to być generator pomysłów, tak jak u HubSpot.

Arkusz
Arkusze kalkulacyjne przydają się szczególnie w branży finansowej. Możesz zaoferować swoim odbiorcom arkusz pomagający wyjść z długów.

Przepis
Niektóre przepisy kulinarne są zbyt wartościowe, by udostępniać je za darmo – ale można je użyć jako lead magnet!
Edukacyjne Lead Magnety
Ludzie pragną nowej wiedzy – szczególnie w środowisku profesjonalistów. Jednym z najlepszych sektorów dla edukacyjnych lead magnetów jest sektor B2B, gdzie edukacja klienta jest jednym z kluczowych parametrów decydujących o sprzedaży.
Treści premium
Jeśli przygotowałeś treść, która ma naprawdę sporą wartość, to nie ma nic złego w tym, by poprosić czytelnika o pozostawienia adresu mailowego, jeśli chce kontynuować czytanie.
Tutorial
Tutorial może występować w formie PDF lub video, natomiast musi dotyczyć tylko jednej konkretnej rzeczy.
Ebook
Ebook wcale nie musi być długi, wystarczy tylko, że dotyczy tematu, który jest dla odbiorców interesujący. Często spotykam ebooki, które są po prostu bardzo długim artykułem. Uważam osobiście, że jako ebook nadaje się treść, którą przeciętny człowiek czyta więcej niż 20 minut.
Poradnik
Poradnik to taki ebook, który posiada bardzo konkretną instrukcję i pokazuje zagadnienie w praktyce. Np. świetnym poradnikiem jest nasz Generator Klientów, który pokazuje krok po kroku, jak każdy może w ciągu jednego popołudnia ustawić swój pierwszy w pełni zautomatyzowany system do generowania sprzedaży.
Raport
Raporty sprawdzają się głównie w sektorze B2B – wszędzie tam, gdzie znaczenie mają liczby, fakty, statystyki i wykresy.
Video
Nie zawsze lead magnet musi być treścią pisaną. Video sprawdza się świetnie, ponieważ dla wielu osób ma większą wartość merytoryczną i jest łatwiej przyswajalne. Świetnym przykładem użycia video będzie promowanie kursu online – wystarczy zaoferować darmową lekcję w zamian za email.
Webinar
Webinary zyskują popularność, ponieważ są świetnym narzędziem w konwertowaniu leadów na klientów. Zwykle mają ograniczoną liczbę dostępnych miejsc, dlatego z łatwością generują leady.
Rozrywkowe LM
Nie wszystkie lead magnety muszą być poważne lub użyteczne. Niektóre mogą być po prostu zabawne lub miłe w użytkowaniu.
Quiz
Nie ma chyba łatwiejszej metody generowania leadów niż quizy – wystarczy zadać kilka pytań, poprosić o email i voila!
Ankieta
Ankieta jest świetnym sposobem na poznanie opinii Twoich klientów, a jeśli jest zrobiona dobrze, to może generować wiele leadów ze strony internetowej. Trzeba tylko dać odpowiednią zachętę.
Wyzwanie / konkurs
Wyzwanie to taki konkurs, w którym rywalizujesz ze sobą. Natomiast konkursy – to jest dopiero pomysł na lead magnet. Udział w konkursie lub wyzwaniu może być poprzedzony podaniem adresu mailowego.
Sprzedażowe LM
Te lead magnety wykorzystuje się zwykle na końcu, a nie na początku drogi klienta. Mają na celu zachęcić do pozostawienia swoich danych w ostatniej fazie procesu, by przekonać do podjęcia działania i skorzystania z oferty.
Darmowy okres testowy
Szczególnie sprawdza się takie rozwiązanie w przypadku oprogramowania. Szczególnie skorzystają na nim produkty SaaS.
Kupon rabatowy
Pobierając kupon rabatowy nie można oprzeć się pokusie, aby go wykorzystać. Szczególnie jeśli rabat jest duży!
Darmowy dodatek
Niektóre programy oferują dodatki – a te mogą być świetnym sposobem na generowanie leadów.
Jak to wykorzystać w praktyce?
Jeśli chcesz skutecznie wykorzystywać lead magnety do generowania kontaktów do potencjalnych klientów, to pobierz mój darmowy PDF – Generator Klientów.
W tym materiale na 21 stronach podaję prosty przepis na szybki generator klientów, który w ciągu jednego popołudnia ustawisz nawet jeśli nie masz umiejętności technicznych.
Uruchom swój pierwszy w pełni zautomatyzowany system do generowania klientów