3 złote zasady, które musisz znać zanim otworzysz biznes 1

3 złote zasady, które musisz znać zanim otworzysz biznes

Rozpoczynając swoją przygodę z własną firmą chcemy, by nasz biznes osiągnął sukces. W końcu inwestujemy nie tylko czas, pieniądze i inne zasoby. Inwestujemy również siebie i swoją energię.

Wiele wspaniałych pomysłów na biznes nigdy nie miało szansy zadziałać, bo nie wystartowały dobrze. Wiele z nich upadło jeszcze zanim zaczęło dobrze funkcjonować.

W swojej marketingowej karierze pomogłem wielu przedsiębiorcom wejść na rynek i rozkręcić naprawdę wspaniały biznes. Miałem okazję zaobserwować wiele błędów, które popełniali zanim jeszcze wystartowali.

Chcę wykorzystać to doświadczenie i podzielić się z Tobą 3 złotymi zasadami startowania z biznesem.

3 złote zasady, które musisz znać zanim otworzysz biznes 2

1. Zakładamy biznes dla klientów, nie dla siebie

Pierwsze kroki w biznesie to pomieszanie ekscytacji z ogromnym stresem. Czasem zaczyna się od przebłysku geniuszu, innym razem powodowane jest chęcią niezależności.

Każdy z nas chce robić to, co kocha, ale zarabianie na tym jest trochę trudniejsze. W końcu musimy znaleźć kogoś, kto będzie chciał nam za to zapłacić.

To oczywiste, że chcemy upewnić się, że nie oferujemy produktu lub usługi, którego nikt nie chce. Smutna prawda jest taka, że właśnie to jest powodem porażki większości biznesów.

Działanie “na czuja” nie jest dobrym pomysłem. Oczywiście, że warto polegać na intuicji – nie ma w tym nic złego. Ale warto ją wzbogacić o cenne dane.

Nie zakładaj biznesu tylko dlatego, że kochasz to, co robisz. Najpierw dowiedz się, czego chcą klienci, a potem spróbuj to ożenić ze swoją pasją.

No dobra, ale jak możesz przekonać się, czy Twój biznes wypali?

3 złote zasady, które musisz znać zanim otworzysz biznes 3

2. Tak naprawdę chodzi o przetestowanie pomysłu

Stare porzekadło mówi nam, że nie warto wkładać wszystkich jajek do jednego koszyka. Tak samo jest z budowaniem biznesu. Słowo warte podkreślenia na tym etapie to ostrożność.

Kluczowym elementem każdej firmy jest pomysł. Ale skąd wiesz, że Twój pomysł jest dobry? Trendy, badania, eksperci, publikacje i znajomi mogą Cię przekonywać, że masz w ręku pomysł za milion.

Ale nawet gdy wszystkie znaki na niebie i ziemi jasno wskazują, że Twój pomysł się przyjmie, i tak powinieneś być nieufny i zacząć od czegoś małego.

Uwielbiam strategię Start Small, ponieważ jest genialna w swojej prostocie. Opiera się o przygotowanie minimalnej oferty i szybkim marketingu do wąskiej grupy osób. To taka metoda małych kroków, która pozwoli Ci przetestować pomysł zanim wydasz na niego krocie.

Przykłady? Proszę bardzo!

Mark Zuckerberg założył Facebooka będąc na studiach. Początkowo była to mała uniwersytecka sieć społeczna. Pomysł przyjął się tak dobrze, że założyciel teraz wartego ponad 200 miliardów dolarów biznesu, postanowił go rozwijać.

Aktualnie najbogatszy człowiek na świecie, Jeff Bezos, właściciel Amazona, zaczął od prostego pomysłu – księgarni internetowej.

Apple powstała w garażu, gdy Steve Jobs i Steve Wozniak przygotowali zaledwie 50 prototypów dla lokalnych sklepów elektronicznych.

Multimiliarder i właściciel Virgin, Richard Branson twierdzi, że każda z gałęzi jego ogromnej firmy zaczyna się od prostego pomysłu, który testują na małą skalę.

Nie musisz jednak inspirować się największymi biznesami.

Chcesz sprzedawać w Internecie? Przygotuj ofertę 20 produktów, które mają największą szansę na sukces. Nie musisz mieć 10,000 produktów od dnia pierwszego.

Budujesz stronę dla swojego biznesu usługowego? Wybierz prostą, tanią stronę, która przekaże tylko kluczowe informacje. Przy okazji, zobacz jak obniżyć koszt nowej strony internetowej o 70%.

Chcesz napisać książkę? Zacznij od bloga i sprawdź jak temat się przyjmie wśród odbiorców.

Nie komplikuj sprawy od samego początku. Pozwól swojemu biznesowi rozwijać się organicznie. Skoncentruj swoje siły na kilku najważniejszych elementach oferty i uważnie obserwuj jak Twoi klienci reagują.

3 złote zasady, które musisz znać zanim otworzysz biznes 4

3. Najważniejszy jest szybki start

Na samym początku perfekcjonizm szkodzi. Widziałem to setki razy. Przedsiębiorcy, którzy chcieli stworzyć idealną stronę internetową przed startem, byli zwykle oderwani od rzeczywistości.

Kluczem dobrego startu w dzisiejszych czasach jest szybkość. Musisz zrozumieć, że Twój biznes potrzebuje wyjść do ludzi jak najszybciej.

Jeśli planujesz biznes od długiego czasu i chcesz, aby każdy element był przed startem dopieszczony, to być może sabotujesz swoje działania. Twoim zadaniem jako przedsiębiorcy jest przełożyć to, co masz w głowie na rzeczywistość. To niemal boska moc, bo pozwala nam urzeczywistniać to, co sobie wyobrazimy.

Dlaczego to takie istotne, by wystartować szybko?

Spędzanie czasu w swojej głowie może być przyjemne, szczególnie w fazie planowania pomysłu, ale biznes rozwija się w świecie rzeczywistym – nie na papierze.

Wyobraźmy sobie dwóch braci: Arek i Kuba. Obaj wpadli na świetny pomysł biznesowy i zabrali się do pracy.

Arek skupił się na najważniejszych elementach oferty, zgodnie z zasadą start small i szybko wystartował z produktem próbując sprzedać go w Internecie.

Kuba jest perfekcjonistą i długo kreśli plan działania. Chce, aby jego biznes wystartował dobrze dlatego dużo czasu poświęca na budowanie perfekcyjnej strony internetowej, zdjęcia produktu i strategię reklamy w Internecie.

Po miesiącu Arek zmienił swoją ofertę w dużym stopniu, dostosował treści do odbiorców, przekonał się które kanały dotarcia przyciągają klientów i nawet zarobił pierwsze pieniądze. Arek twierdzi, że jego oferta jest dobra, ale ciągle ją poprawia licząc na trochę większy zwrot w następnym miesiącu.

Biznes Kuby właśnie wystartował, ale nie przyciąga klientów. Kuba jest sfrustrowany, ponieważ poświęcił sporo czasu na stworzenie doskonałej oferty. Zadaje sobie pytanie – dlaczego ludzie nie kupują?

Gdy masz pomysł na biznes, tak naprawdę nie wiesz, czy klienci będą chcieli kupować. Dlatego przygotuj minimalną wersję oferty i przetestuj ją jak najszybciej.

Podsumowanie

Marketing to cykl. Zaczyna się od pomysłu, który realizujemy w najprostszej postaci i szybko sprawdzamy. Dzięki temu bezcenną wiedzę o prawdziwych potrzebach naszych klientów, co pozwala nam usprawnić pomysł i dostosować ofertę.

Biznes, który to rozumie – rozwija się. W marketingu zysk jest ważny, ale wiedza jest ważniejsza. Zaoferuj swój produkt lub usługę i pozwól klientom podpowiedzieć Ci, czego tak naprawdę potrzebują. A potem zmień nieznacznie ofertę i zaoferuj ponownie. Powtarzaj ten proces aż trafisz w sedno!

Jaki jest Twój pomysł na biznes? I co możesz zrobić, aby jak najszybciej go przetestować w realnym świecie?

Jeśli masz pomysł, ale nie wiesz jak wystartować i przytłacza Cię proces kreślenia strategii marketingowej, a potem tworzenia strony i reklamy, to skontaktuj się z nami – wprowadziliśmy już wiele firm na rynek.

Bartek Szczepaniak

Bartek Szczepaniak

Strateg, growth marketer, prelegent, przedsiębiorca. Generuję Klientów dla Biznesu dzięki kampaniom reklamowym, automatyzacji marketingu i projektowaniu strategii marketingowej. Prywatnie tworzę muzykę, bawię się w akrobatykę i kąpię się zimą w jeziorze.
-
👉 IGNIST.pl - strona firmowa.

Dołącz do rosnącej społeczności