Co zrobić, żeby strona była widoczna w Google? 1

Co zrobić, żeby strona była widoczna w Google?

Zastanawiałeś się kiedyś jak działa wyszukiwarka Google? Skąd wie, że akurat ten link, a nie inny, powinien znaleźć się na pozycji 1. w wynikach wyszukiwania?

Gdy wpisujesz w Google dowolne hasło, otrzymasz nawet 1,5 mld wyników w ciągu 0,55 sekundy. Spośród tak ogromnej liczby wyników na pierwszej stronie zobaczysz te, które według Google najlepiej pasują do Twojego hasła. Jak Google ustala taką kolejność wyświetlania wyników?

Roboty, wszędzie roboty

Aby dowiedzieć się, czego dotyczy Twoja strona internetowa, Google wysyła na nią takiego małego robota, który skanuje cały kod źródłowy witryny, czyta wszystkie teksty, ogląda obrazki, a potem przesyła te informacje do centralnego systemu.

Co zrobić, żeby strona była widoczna w Google? 2

Na co roboty zwracają uwagę?

Często mówi się, że strona internetowa powinna być przyjazna robotom. To oczywiste, że ci wirtualni posłannicy komunikują się nieco inaczej niż ludzie. Czytając tekst, próbujemy zrozumieć jego sens, znaleźć emocjonalne połączenie lub ocenić wartość merytoryczną. Roboty natomiast widzą naszą stronę zgoła inaczej.

Słowa kluczowe, lub frazy kluczowe – to tym posługuje się użytkownik wyszukując w Google, więc i robot musi rozumieć, czego szukać. Najczęściej słowa kluczowe, które normalnie wyszuka nasz klient, umieszczamy w znacznikach tytułu, w pierwszym akapicie i nagłówkach.

Inne czynniki, które roboty biorą pod uwagę to szybkość strony, responsywność (czy dostosowuje się do urządzeń mobilnych), zgodność z mapą witryny, martwe linki, itd. Można śmiało powiedzieć, że roboty nie tylko sprawdzają, o czym jest nasza strona, ale również w jakim stanie technicznym się znajduje.

Gdyby jednak wystarczyło dostosować stronę do języka robotów, to każdy miałby równe szanse na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania na każdą frazę kluczową.

To, co robi największą różnicę, to przede wszystkim linki.

Co zrobić, żeby strona była widoczna w Google? 3

Wszystkie drogi prowadzą … do Ciebie

Aby określić, czy Twoja strona jest wartościowa i godna tego, by ją wyświetlać na najlepszych pozycjach, Google musi znać jej reputację. Ale jak ją ocenić? Na szczęście jest na to sposób!

Im więcej wartościowych stron z dobrą reputacją linkuje do Twojej strony internetowej, tym lepsza staje się w oczach wyszukiwarki. Jej ranking rośnie, a więc i pozycja w wynikach wyszukiwania powinna ulec poprawie.

Za każdym razem gdy robot Google przeczesuje Internet i napotyka na link do Twojej strony, od razu przesyła informację o tym do centralnego systemu. System wtedy zastanawia się, dlaczego ktoś zalinkował do Ciebie. Analizuje słowa kluczowe występujące na stronie z linkiem i przypisuje Twojej witrynie pewną wartość pod tymi słowami kluczowymi. Jeśli więcej stron stosuje podobne słowa kluczowe linkując do Ciebie, to Google rozumie, że Twoja strona musi dotyczyć właśnie tego.

Z kolei jeżeli na Twojej stronie występują podobne słowa, to Google ma sprawę ułatwioną! Pod tymi słowami kluczowymi umieści Cię wysoko!

Przykład? Na jakimś blogu, magazynie lub stronie informacyjnej znajduje się artykuł o rozliczaniu PIT-u, a w nim link do Twojej strony. Z kolei na Twojej stronie również znajdziemy treści dotyczące rozliczania PIT-u. Jest to wyraźny sygnał, że Twoja strona powinna dostać dodatkowe punkty rankingu pod słowami kluczowymi związanymi z rozliczaniem PIT-u.

Dlaczego Google nie lubi pozycjonowania?

Od samego początku istnienia, Google pozwala użytkownikom internetu znajdować interesujące ich treści. To ogromna moc łączenia tych, którzy potrzebują z tymi, którzy mają.

Gdy w grę wchodzi zysk, wiele osób głowi się jak wpłynąć na roboty i centralny system, by to właśnie ich strona internetowa znalazła się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania. Niektórzy stosują nieczyste taktyki, ale Google szybko to wyłapuje.

Algorytm sortujący systemu centralnego jest ściśle tajny i nikt z zewnątrz nie ma prawa go znać. Gdyby tak się stało, to wszystkie tajemnice osiągania pierwszej pozycji byłyby dostępne, a co za tym idzie, ten kto zna algorytm Google, ma nad nim władzę.

Aby upewnić się, że Twoja strona internetowa znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania, na pewno stosuj się do ogólnych wytycznych i pisz dla ludzi! Doświadczenie użytkownika, nie robota, zawsze będzie na pierwszym miejscu w oczach Google.

Co zrobić, żeby strona była widoczna w Google? 4

Jak samodzielnie zadbać o wysoką pozycję w Google?

Pozycjonowanie to skomplikowany proces i wymaga korzystania z wyspecjalizowanych narzędzi oraz znajomości wielu zagadnień technicznych. Nie oznacza to jednak, że tylko profesjonaliści mogą się nim zajmować.

Każdy właściciel firmy możesz podjąć kilka kroków, które może nie zagwarantują pierwszej pozycji (choć niewykluczone!), ale na pewno pomogą stronie zaprzyjaźnić się z wyszukiwarką Google.

Pierwszym krokiem będzie określenie słów kluczowych. Polecam używać na każdej stronie troszkę innych słów kluczowych. Przykładowo, dla gabinetu psychologicznego w Poznaniu, świetnymi słowami kluczowymi dla strony głównej będą “gabinet psychologiczny Poznań”, a dla podstrony o psychoterapii “psychoterapia Poznań”. Pamiętaj, aby stosować słowa naturalnie – tak jak by występowały w normalnym zdaniu.

Słowa kluczowe umieść 3-4 razy na każdej podstronie, najlepiej w znaczniku H1 (a więc pierwszym nagłówku), w pierwszym akapicie tekstu i w kilku innych miejscach.

Zadbaj o szybkość strony. Czas ładowania ma ogromne znaczenie z punktu widzenia pozycjonowania, dlatego polecam Ci najpierw sprawdzić szybkość Twojej witryny. Możesz użyć darmowego narzędzia Pingdom. Po przeprowadzeniu testu, narzędzie zaproponuje usprawnienia.

Upewnij się, że treść Twojej strony doskonale oddaje to, co użytkownik przeczyta w tytule lub po kliknięciu w link z wyszukiwarki. Zatrzymaj użytkownika jak najdłużej na swojej stronie – dla Google to sygnał, że znajdują się na niej wartościowe informacje.

I na koniec – zdobywaj wartościowe linki. Najpopularniejszymi sposobami budowania linków do Twojej strony są programy wymiany linków (aczkolwiek tu trzeba ostrożnie), artykuły gościnne na stronach o podobnej tematyce, artykuły sponsorowane, wywiady, katalogi lub media społecznościowe. Co prawda te ostatnie nie dadzą dobrej jakości linku i nie wpłyną na wynik pozycjonowania, ale zagwarantują ruch, co pośrednio może przełożyć się na pozycję.

Podsumowanie

Pozycjonowanie to długotrwały proces, który wymaga cierpliwości, natomiast efekty dobrego SEO potrafią przynosić korzyści przez długi czas. To bardzo odpowiedzialne podejście do marketingu. Warto zacząć budować swoją pozycję w Google od pierwszego dnia działalności.

Bartek Szczepaniak

Bartek Szczepaniak

Strateg, growth marketer, prelegent, przedsiębiorca. Generuję Klientów dla Biznesu dzięki kampaniom reklamowym, automatyzacji marketingu i projektowaniu strategii marketingowej. Prywatnie tworzę muzykę, bawię się w akrobatykę i kąpię się zimą w jeziorze.
-
👉 IGNIST.pl - strona firmowa.

Dołącz do rosnącej społeczności