Czy warto konkurować ceną? 1

Czy warto konkurować ceną?

Odpowiedzmy sobie na proste pytania.

1. Lepiej jest sprzedać 1000 sztuk po 10zł czy 10 sztuk po 1000zł?

2. Bardziej korzystne jest znaleźć 10 klientów płacących po 100zł czy jednego, który zapłaci 1000zł?

Im więcej sprzedanych sztuk towaru lub więcej klientów do obsłużenia, tym większe koszty. Trzeba opłacić nie tylko reklamę, ale też opakowania, dystrybucję … nie licząc nawet czasu potrzebnego do obsłużenia każdego klienta.

Marketing nie polega na sprzedawaniu towarów. Tym zajmuje się sprzedaż i reklama, które są częścią marketingu. O co chodzi w marketingu w takim razie? 

Marketing zadaje pytanie: czego konsumenci potrzebują? A potem wymyśla produkty lub usługi, które tę potrzebę zaspokoją.

Jako ludzie mamy zróżnicowane potrzeby. Każdy z nas chce czegoś innego i dlatego różnimy się. Gdy dwie osoby chcą kupić nowego laptopa, mogą kierować się zupełnie innymi kryteriami. 

Jedni będą poszukiwać maszyny do grania, więc zwrócą uwagę na procesor, pamięć RAM i kartę graficzną. Dla innych to nie ma znaczenia, dlatego kierują się innymi potrzebami. Jedną z nich może być cena.

Klienci, którzy chcą po prostu taniego towaru nie są klientami, którzy będą lojalni. Oni nie przychodzą po Twój produkt, ponieważ w niego wierzą i zależy im na tym produkcie. Nie, oni przyszli dla ceny.

Obniżając cenę zdobędziesz kilku takich klientów, ale wystarczy, że ktoś inny obniży cenę produktu u siebie i nikt już nie przyjdzie do Twojej firmy.

Konsumenci nie są lojalni wobec tanich towarów. 

Co w takim razie możesz zrobić, jeśli nie chcesz obniżać ceny?

Jeśli oferujesz usługi, to postaw na swoją przewagę konkurencyjną. W czym jesteś lepszy od konkurencji? Może to być coś namacalnego jak używanie lepszych materiałów, ale też nie musi. Miła obsługa, elastyczność, niestandardowe godziny otwarcia, możliwość dojazdu do klienta – wymyśl swoje. Każdy biznes jest inny, więc poświęć chwilę, by swoją unikalność przemyśleć i zaprezentować klientowi. Pozwól mu wybrać Twoją firmę nie na podstawie ceny, a w oparciu o całościowe doświadczenie.

Sprzedajesz produkty? To jeszcze prostsze! Postaw na szybkość dostawy, pomoc w doborze produktów, bogaty wybór dodatków, albo miłe lub ciekawe opisy. Warto pamiętać, że nie tylko kupujemy produkt – chcemy również pozytywnego doświadczenia w kupowaniu.

Budowanie marki to najlepszy sposób, by przyciągać klientów, którzy przychodzą, by kupić od Ciebie, Twoje produkty dlatego, że są Twoje i od Ciebie.

Bartek Szczepaniak

Bartek Szczepaniak

Strateg, growth marketer, prelegent, przedsiębiorca. Generuję Klientów dla Biznesu dzięki kampaniom reklamowym, automatyzacji marketingu i projektowaniu strategii marketingowej. Prywatnie tworzę muzykę, bawię się w akrobatykę i kąpię się zimą w jeziorze.
-
👉 IGNIST.pl - strona firmowa.

Dołącz do rosnącej społeczności