Jak prowadzić Facebooka by zdobywać nowych klientów? 1

Jak prowadzić Facebooka by zdobywać nowych klientów?

Jeśli prowadzisz swój biznes, to pewnie słyszałeś bądź słyszałaś, że koniecznie musisz założyć stronę na Facebooku i tam się reklamować. Okej, ale jak to zrobić? Jak przyciągnąć klientów, którzy chętnie skorzystają z Twoich usług lub kupią Twoje produkty?

Większość firm, która zaczyna swoją przygodę z Facebookiem robi to źle.

Najlepiej widać to na przykładzie mojej klientki – Patrycji. Patrycja jest właścicielką lokalnego salonu piękności. Gdy otwierała swój biznes, założyła również facebooka i instagrama, a potem przez kilka miesięcy prowadziła aktywność firmy w mediach społecznościowych. Coś jednak nie działało – liczba nowych klientek nie przyrastała zgodnie z oczekiwaniami. Kolejne miesiące mijały, a przychody pozwalały Patrycji ledwie na to, by przetrwać.

Poznaliśmy się przy okazji jakiegoś eventu networkingowego, gdzie opowiedziała mi o swoim problemie. Tak zaczęła się nasza współpraca. Ale o tym za chwilę.

Jak prowadzić Facebooka by zdobywać nowych klientów? 2

Dlaczego firmy nie zdobywają klientów przez Internet?

Problemem wielu firm, z którymi współpracowałem jest to, że używają Facebooka w zły sposób. Przygotowują i udostępniają za darmo wartościowe treści, próbują angażować swoich odbiorców i tworzą piękne grafiki lub filmy.

Takie metody są bardzo dobrym sposobem budowania marki w Internecie i niosą ogromną wartość dla odbiorców. Łatwo jest jednak zatracić się w tym i podążać za trendami lub poradnikami, a potem utknąć z pytaniem: “Dlaczego nic nie sprzedaję?”

Skup się na sprzedaży

To może brzmieć jak oczywistość, ale z doświadczenia wiem, że mało firm myśli o Facebooku w ten sposób.

Pierwszą, najważniejszą zmianą, jaką wprowadzamy, to skupienie się na sprzedaży. W końcu wszystko zaczyna się od sprzedaży. Bez niej każdy biznes upadnie. Sprzedaż jest najważniejszym kryterium rozwoju firmy, dlatego wszystkie działania projektujemy tak, by wspierały sprzedaż. Co to oznacza?

Wywracamy do góry nogami cały model działań na facebooku i stawiamy głównie na reklamy, które mają wygenerować sprzedaż, a wrzucanie treści na walla traktujemy tylko jako wspomaganie sprzedaży.

Czy to oznacza, że podstawą metody jest płacenie za reklamy? Tak i już tłumaczę dlaczego.

Jak prowadzić Facebooka by zdobywać nowych klientów? 3

Dlaczego reklamy płatne są najważniejsze?

Po pierwsze, organiczne zasięgi spadają z roku na rok i Facebook stawia teraz przede wszystkim na wyświetlanie treści, które udostępnili Twoi znajomi. Na tym najbardziej cierpią właściciele małych biznesów, którzy nie potrafią zaprojektować skutecznej kampanii reklamowej.

Po drugie, reklama na Facebooku działa rewelacyjnie. System reklamowy pozwala Ci docierać do klientów na podstawie płci, wieku, lokalizacji, zainteresowań, zachowań oraz wielu innych kryteriów. Innymi słowy: Facebook pozwala Ci zaprojektować idealnego klienta i skierować do niego spersonalizowany przekaz.

I wreszcie po trzecie, reklama na Facebooku działa natychmiast! W przeciwieństwie do np. pozycjonowania, gdzie musisz czekać często kilka miesięcy na wyniki, na Facebooku nie zajmuje to więcej niż kilka godzin. Już w ciągu godziny od uruchomienia kampanii zaczną spływać nowi odwiedzający i w tym – klienci.

Jeśli chcesz nauczyć się jak samodzielnie uruchomić swoją pierwszą kampanię reklamową na Facebooku, to koniecznie przeczytaj mój poradnik na ten temat.

Fanpage ma jedynie wspomagać sprzedaż

Istnieją dwie najważniejsze drogi, które prowadzą do Twojej strony na Facebooku.

Użytkownik może trafić na Twój fanpage organicznie – przez znajomego, widząc jego aktywność pod postem. Może też wyszukać Cię, trafić z Twojej strony lub ktoś może mu przesłać link. W każdej z tych sytuacji użytkownik nie jest jeszcze gotów od Ciebie kupić. Możliwe, że jeszcze nie wie, że oferujesz produkty lub usługi, albo po prostu nie zdobyłeś dotąd jego zaufania. Możesz przyciągnąć go wartościową treścią, a następnie zamienić na klienta za pomocą odpowiedniej reklamy.

Drugą droga zaczyna się od reklamy. Użytkownik Facebooka najpierw widzi Twoją reklamę, ale zanim podejmie decyzję o zakupie, chce sprawdzić czym Twoja firma się zajmuje, jakie ma rekomendacje i jakie wartości wyznaje. Być może wtedy przeczyta opinie i zapozna się z Twoimi publikacjami. Musisz być na to przygotowany! Jeśli prowadzisz ciekawą i wartościową komunikację, a opinie wychwalają Twoją firmę, to fanpage staje się świetnym wspomaganiem reklamy.

Jak prowadzić Facebooka by zdobywać nowych klientów? 4

Jak sprzedawać na Facebooku?

Fanpage Patrycji, o której wspomniałem wcześniej, wyglądał pięknie, ale brakowało w nim strategii sprzedaży. Musieliśmy działać szybko!

W pierwszej kolejności ograniczyliśmy ilość porad i bezużytecznych zdjęć, które Patrycja wstawiała na swoją stronę na Facebooku. Zamiast tego postawiliśmy na opinie klientek i ich przemiany. Posty coraz częściej dotyczyły cudów, jakie salon Patrycji potrafi zdziałać.

Opracowaliśmy strategię, w której klientki chętnie zostawiały swoje opinie na fanpage’u Patrycji, co natychmiast podniosło ilość gwiazdek i tym samym – wiarygodność.

Ciekawe, przyciągające uwagę treści, które do tej pory Patrycja publikowała na swoim wallu wykorzystaliśmy w reklamie płatnej. Podnieśliśmy dzięki temu liczbę reakcji i komentarzy.

Przygotowaliśmy podstrony sprzedażowe i reklamę, która po kliknięciu przenosiła do kuponu rabatowego na pierwszą wizytę. Upewniliśmy się, że odbiorcy, którzy nie podjęli żadnego działania po kliknięciu w reklamę otrzymywali dodatkową kampanię przypominającą o usługach Patrycji. Taki zabieg nazywamy retargetingiem.

Jaki był tego efekt?

Po roku od rozpoczęcia naszej współpracy, Patrycja otwiera właśnie drugi salon w jeszcze lepszej lokalizacji. Jest zadowolona z tego, że mała zmiana podejścia poskutkowała tak ogromnym wzrostem zainteresowania. Szykuje się kolejny, ekscytujący etap w historii jej biznesu, a to tylko dlatego, że zaczęła używać Facebooka tak, by maksymalizować sprzedaż.

Chcesz podobnie jak Patrycja zdobywać nowych klientów w Internecie? Porozmawiajmy o Twojej firmie!

Podsumowanie

Rozumiem, że dla wielu czytelników pomysł budowania biznesu na płatnych reklamach może wydawać się kosztowny, ale doświadczenie pokazuje, że poleganie jedynie na darmowych metodach to strata czasu.

Zachęcam Cię do myślenia o płatnej promocji jako inwestycji. A jak w każdej inwestycji wszystko rozbija się o jeden aspekt – chcemy zarobić więcej, niż wydamy. Dobra wiadomość jest taka, że z Facebookiem to bułka z masłem!

Bartek Szczepaniak

Bartek Szczepaniak

Strateg, growth marketer, prelegent, przedsiębiorca. Generuję Klientów dla Biznesu dzięki kampaniom reklamowym, automatyzacji marketingu i projektowaniu strategii marketingowej. Prywatnie tworzę muzykę, bawię się w akrobatykę i kąpię się zimą w jeziorze.
-
👉 IGNIST.pl - strona firmowa.

Dołącz do rosnącej społeczności