Jak przyciągać turystów do swojego lokalnego biznesu? 1

Jak przyciągać turystów do swojego lokalnego biznesu?

Wakacje to okres w roku, gdy wiele biznesów zarabia najwięcej. Powód? Turyści. Zawsze zastanawiało mnie, dlaczego jedna restauracja świeci pustkami, a do drugiej ustawiają się kolejki turystów.

Dlaczego warto reklamować się na turystów?

Niektóre miejsca na świecie otwarte są cały rok, a turyści zjeżdżają się ze wszystkich stron. Sam mieszkam w takim mieście – Kraków to najbardziej turystyczne miejsce w Polsce. Przechadzając się po Starym Rynku można usłyszeć wiele różnych języków, niezależnie od miesiąca.

Pewnie dzięki temu wiele lokalnych restauracji, hoteli, ale też przewodników miejskich, wypożyczalni i innych biznesów może pozwolić sobie na funkcjonowanie cały rok. Turyści przynoszą ogromne pieniądze lokalnemu biznesowi i często płacą więcej. Dlaczego zatem niektóre lokale zdają się być magnesem na turystów?

Odpowiedź brzmi: sprytny marketing.

Jak przyciągać turystów do swojego lokalnego biznesu? 2

Spójrz oczami turysty

Bardzo lubię podróżować. Robię to kilka razy w roku i można przez to powiedzieć, że jestem zawodowym turystą. Gdy rok temu byłem na kilka dni w Amsterdamie, przekonałem się jak skuteczna może być reklama skierowana do turystów.

Siedząc nad jednym z malowniczych kanałów zajrzałem do telefonu i odpaliłem aplikację Facebooka. Było popołudnie, a więc zbliżała się pora na jakiś obiad. Przeglądając fejsa natrafiłem na zdjęcie bardzo atrakcyjnego burgera z dopiskiem “#1 Burger in Amsterdam”. W treści reklamy był link do Google Maps. Kliknąłem i okazało się, że jesteśmy 5 min spaceru od tego miejsca. Rzeczywiście, lepszego burgera nie jadłem w Amsterdamie!

Dobrze sprofilowana reklama sprawiła, że stałem się klientem lokalu, o którym nie miałem pojęcia. To było bardzo pouczające doświadczenie, więc postanowiłem dowiedzieć się, jakie są składniki marketingowego sukcesu koncentrując się na turystach.

Dla turysty wszystko jest nowe, dlatego jeśli trafisz do niego jako pierwszy, masz największe szanse na zdobycie klienta.

Jak przyciągać turystów do swojego lokalnego biznesu? 3

Stwórz stronę po angielsku

Jeśli chcesz przyciągać turystów do swojego biznesu, upewnij się, że mówisz do nich językiem międzynarodowym. Angielski jest absolutną podstawą, gdy w grę wchodzi kontakt z turystami. Każdy turysta angielski zna “jako-tako”, natomiast polski – niekoniecznie. O ile nie pochodzi z naszego pięknego kraju, to musisz do niego mówić po angielsku.

Dobrą nowiną jest to, że nie musisz tłumaczyć całej strony na język angielski. Wystarczy, że stworzysz jedną podstronę w tym języku i umieścisz na niej minimum potrzebnych informacji.

Jak przyciągać turystów do swojego lokalnego biznesu? 4

Reklama na facebooku

Gdy masz już ofertę dla turystów, możesz stworzyć swoją reklamę na Facebooku. Oto kilka pomysłów na skuteczną reklamę skierowaną do turystów.

Wybierz odbiorców znajdujących się w promieniu 1 km od Twojego lokalu. Jeśli chcesz przyciągnąć turystów do swojego lokalu, to skoncentruj się na tych, którzy znajdują się w najbliższej okolicy. Takie osoby mają największą szansę na to, by do Ciebie dotrzeć i nie zniechęcić się po drodze.

Skieruj reklamę do osób podróżujących, znajdujących się w okolicy. Facebook umożliwia kierowanie reklamy do różnych kategorii użytkowników w danej lokalizacji. Możesz wybrać wszystkich użytkowników w mieście, stałych mieszkańców lub turystów. Aby skierować reklamę do tych ostatnich, wystarczy, że wybierzesz “Osoby podróżujące znajdujące się w lokalizacji”.

Pokazuj reklamy o odpowiednich porach dnia. Jeśli prowadzisz lokal gastronomiczny, to reklamy z ofertą śniadaniową publikuj w godzinach porannych. Ustaw w panelu reklamowym dokładne godziny wyświetlania dla każdej kampanii.

Pamiętaj o zainteresowaniach! Prowadzisz wypożyczalnię rowerów? Użyj opcji targetowania po zainteresowaniach i wybierze osoby aktywne fizycznie lub interesujące się rowerami, by zwiększyć trafność reklamy. Z kolei jeśli Twój biznes kieruje ofertę do rodzin z dziećmi, to wspaniałym pomysłem będzie dotarcie do osób, które na Facebooku mają dzieci.

Jak przyciągać turystów do swojego lokalnego biznesu? 5

Reklama w wyszukiwarce Google

Będąc w Sztokholmie miałem okropny problem, ponieważ trudno było mi znaleźć restaurację, która serwuje tradycyjne szwedzkie dania. Tego problemu nie miałem z kolei w Pradze, gdzie jedno wyszukanie w Google Maps dało mi kilkanaście wyników w promieniu kilometra.

Najpewniej pierwszym miejscem, gdzie turyści będą szukać Twojego biznesu będzie Google. Niektórzy skorzystają z Google Maps, inni po prostu z wyszukiwarki. Warto być na to przygotowanym.

Dodaj firmę do Google Moja Firma i stwórz swoją wirtualną wizytówkę. Upewnij się, że wszystkie dane będą aktualne, zadbaj o dobrej jakości zdjęcia i link do Twojej strony internetowej.

Użyj Google Ads, by prześcignąć konkurencję. Linki sponsorowane pozwalają dotrzeć do osób wyszukujących Twoje usługi lub produkty. Gdy turysta wpisze “boat cruises cracow”, to możesz zwiększyć swoje szanse na sprzedaż ustawiając odpowiednią reklamę w Google Ads.

Zawęź targetowanie do najbliższej okolicy. Podobnie jak na Facebooku, w Google możesz zawęzić targetowanie do promienia paru kilometrów od Twojej firmy. Skorzystaj z tego jeśli chcesz by turyści odwiedzili Twój lokal osobiście.

Jak przyciągać turystów do swojego lokalnego biznesu? 6

Blog firmowy

Prowadzenie firmowego bloga z nastawieniem na przyciąganie turystów może być najlepszą inwestycją marketingową. Dzięki odpowiednim treściom, Twój biznes może docierać do turystów szukających inspiracji, porad lub cennych wskazówek.

Dla przykładu, dobrym pomysłem jest stworzenie wpisu na blogu o najważniejszych atrakcjach w Twojej okolicy. Na końcu takiego artykułu możesz dodać, że dzień warto zakończyć obiadem w Twojej restauracji.

“5 najlepszych sposobów aktywnego spędzania czasu w Krakowie” – świetny temat na bloga dla strzelnicy. “Pomysły na wieczór panieński w Krakowie” – escape room, bar, gra miejska, limuzyna… te wszystkie biznesy mogą przyciągnąć turystów tego typu treściami.

Jak przyciągać turystów do swojego lokalnego biznesu? 7

Opinie

Będąc w podróży, nie mamy możliwości zapytania znajomych, czy dany lokal godny jest polecenia. Dlatego często turyści posiłkują się opiniami innych, którzy skorzystali z usług.

Główne miejsca poszukiwania opinii to Facebook i Google. Ale warto też zadbać o odpowiednią ocenę na portalach podróżniczych lub rezerwacyjnych takich jak Tripadvisor czy Booking.

Dobrym pomysłem jest poproszenie turystów o pozostawienie opinii o lokalu w zamian za kupon zniżkowy na jakąś zaprzyjaźnioną atrakcję.

Jak przyciągać turystów do swojego lokalnego biznesu? 8

Nie tylko turyści zagraniczni

Marketing skierowany do turystów to nie tylko działania mające na celu przyciągnięcie osób z zagranicy. Nasi rodacy też chętnie, a może nawet chętniej skorzystają z Internetu, by wyszukać ciekawe miejsca i usługi podczas wakacji.

Wartym podkreślenia sposobem dotarcia do Polaków są grupy turystyczne i podróżnicze na Facebooku. Nie tylko członkostwo, ale też monitorowanie takich grup może być dla Twojego biznesu naprawdę wartościową taktyką. Gdy ktoś zada pytanie, a Twój biznes jest odpowiedzią, to warto włączyć się do dyskusji wraz z odpowiednim linkiem lub ofertą.

Podsumowanie

Różnicą pomiędzy zwykłym biznesem, a tym, do którego ustawiają się kolejki turystów jest marketing. Internet daje nieograniczone możliwości reklamowania swojego biznesu, dlatego otwórz się na turystów i zobacz jak Twoja firma rozkwita.

A jeśli potrzebujesz profesjonalnej pomocy, to skontaktuj się z nami. Zrobimy z Twojego biznesu magnes na turystów!

Bartek Szczepaniak

Bartek Szczepaniak

Strateg, growth marketer, prelegent, przedsiębiorca. Generuję Klientów dla Biznesu dzięki kampaniom reklamowym, automatyzacji marketingu i projektowaniu strategii marketingowej. Prywatnie tworzę muzykę, bawię się w akrobatykę i kąpię się zimą w jeziorze.
-
👉 IGNIST.pl - strona firmowa.

Dołącz do rosnącej społeczności