Jak zareklamować lokalny biznes w Internecie? 1

Jak zareklamować lokalny biznes w Internecie?

“Działaj lokalnie, myśl globalnie” – co to oznacza? Nie tylko trzeba znać globalne trendy, konkurencję i dobre praktyki, ale też trzeba mierzyć wysoko. Internet daje właśnie takie możliwości. Warto jednak zacząć promocję firmy od swojego lokalnego podwórka. W tym wpisie, pokazuję jak to się robi!

Marketing lokalny. Jak to się robi?

Lokalny marketing w pewnym sensie nie różni się niczym od ogólnopolskiego czy nawet globalnego marketingu. Nasze działania reklamowe konkurują z graczami krajowymi i światowymi nie tylko o klienta, ale też rywalizują w formie wizualnej.

Klienci nie są zamknięci tylko w lokalnych społecznościach. Codziennie przeglądają Internet i mając dostęp do całego świata marketingu, widzą jak robią to najwięksi. I niestety oznacza to, że oczekują podobnej jakości od mniejszych firm.

Marketing lokalny wyróżnia się natomiast tym, że jego wysiłki skierowane są na obszar, który ograniczony jest geograficznie – miasto, powiat czy województwo. Dlatego też rządzi się nieco innymi prawami i wymaga zgoła odmiennego podejścia.

Chcę podzielić się z Tobą 7 najważniejszymi elementami skutecznego marketingu lokalnego.

Jak zareklamować lokalny biznes w Internecie? 2

Strona internetowa to podstawa dla lokalnego biznesu

Lokalna firma bez strony internetowej to wielkie nieporozumienie. Wielu przedsiębiorców twierdzi, że strona na Facebooku wystarczy, ale czy na pewno?

Firmowa strona to tak naprawdę internetowa siedziba Twojej firmy. Możesz ją dowolnie zaprojektować, urządzić i rozbudowywać. Możesz bez ograniczeń dostarczać klientom najlepsze informacje o Twojej firmie, pozwolić im zapoznać się z opiniami klientów, realizacjami lub zaoferować funkcje, które niedostępne są nigdzie indziej.

Przykład. Na stronie internetowej możesz zamieścić skrypty, które umożliwią Ci zbieranie adresów mailowych, pixel Facebooka lub Google Tag. Dzięki temu możesz przesyłać klientom spersonalizowane reklamy.

Korzyści mógłbym mnożyć, ale jedno jest pewne – Twoja firma musi mieć stronę internetową pod własnym adresem – najlepiej domeną .PL. Tak, nawet lokalny sklep spożywczy potrzebuje strony internetowej. Znam właścicieli małych lokalnych sklepów, którzy na swoich stronach zamieszczają aktualne promocje i godziny otwarcia, co pozwala im uniknąć losu dziesiątek tysięcy sklepów, które nie wytrzymały konkurencji marketów i koszmaru niedziel bez handlu.

Jak zareklamować lokalny biznes w Internecie? 3

Optymalizacja lokalna – pokaż skąd jesteś

Zoptymalizowanie strony pod kątem lokalnego rynku to konieczny krok, jeśli chcesz by wyszukiwarki internetowe nie tylko wiedziały, co oferujesz, ale również – gdzie funkcjonujesz.

Dlatego oprócz stosowania słów kluczowych związanych z Twoimi usługami, warto zastosować na stronie frazy, które będą wskazywać na lokalizację. Dzięki temu nie tylko roboty, ale też prawdziwi użytkownicy będą wiedzieć, że Twoja firma działa w ich okolicy.

Zdecydowana większość internautów wpisze “usługa/produkt + nazwa miejscowości” w wyszukiwarkę Google, a nawet jeśli tak nie zrobi, to i tak wyświetlą mu się przede wszystkim propozycje lokalne.

Aby Twoja firma znalazła się w lokalnych wynikach wyszukiwania, nie wystarczy wpisać adresu w zakładce Kontakt – trzeba dodać nazwę miejscowości w innych miejscach na stronie.

Nie oznacza to jednak, że nazwa miejscowości musi znaleźć się w każdym zdaniu. To może wręcz zaszkodzić. Staraj się wplatać lokalizację w zdania naturalnie – na stronie “O nas”, na stronie głównej, w każdej usłudze czy wpisie na blogu.

Jak zareklamować lokalny biznes w Internecie? 4

Reklama lokalna w wyszukiwarce Google

Jaki jest najszybszy sposób wypromowania lokalnej firmy w wyszukiwarce Google? Google Ads (niegdyś AdWords) pozwala promować usługi lub produkty poprzez wyświetlanie linków sponsorowanych użytkownikom, którzy korzystają z Google w Twojej miejscowości lub np. w promieniu 20 km.

Atrakcyjna reklama w wynikach wyszukiwania powinna być wzbogacona o dodatkowe informacje, takie jak adres, bieżące promocje, godziny otwarcia lub numer telefonu. Użytkownicy korzystający ze smartfonu będą mogli do Ciebie bezpośrednio zadzwonić po zobaczeniu reklamy.

Warto również zadbać o to, by po kliknięciu w reklamę, użytkownik otrzymał spersonalizowany przekaz. Treść na stronie docelowej powinna być zoptymalizowana lokalnie i dotyczyć wyszukiwanej frazy. Jeśli ktoś wyszuka “kurs hiszpańskiego Starachowice”, to po kliknięciu nie powinien lądować na stronie głównej szkoły językowej i przebierać wśród dostępnych języków. Skieruj go od razu do podstrony o języku hiszpańskim!

Jednym z koniecznych kroków działania lokalnego biznesu w Google jest dodanie swojej wizytówki do Google Moja Firma. Pozwala to na publikowanie podstawowych informacji takich jak godziny otwarcia, link do strony internetowej, numer telefonu, itd. Możesz również dodać zdjęcia lokalu lub swoje realizacje do galerii firmowej.

Dodatkowym atutem wizytówki w Google jest to, że użytkownicy mogą wchodzić w interakcje z Twoją firmą. Na przykład z łatwością wyznaczą trasę dojazdu, zostawią opinię lub jednym kliknięciem zadzwonią na Twój numer kontaktowy.

Jak zareklamować lokalny biznes w Internecie? 5

Promowanie lokalnej firmy na Facebooku

Media społecznościowe dają małym firmom nieskończone niemal możliwości. Najbardziej rozbudowanym serwisem jest bez wątpienia Facebook i z całą pewnością większość Twoich klientów ma na nim konto.

Siła rekomendacji. Głównym atutem lokalnej firmy na Facebooku są opinie i rekomendacje. Warto zadbać o wysoki wskaźnik gwiazdek prosząc zadowolonych klientów o zostawienie opinii. 90% nowych klientów sprawdzi opinie o firmie przed podjęciem pierwszego kontaktu, dlatego rekomendacje na Facebooku odgrywają tak ważną rolę w lokalnym marketingu.

Darmowych metod promocji na Facebooku jest wiele. Warto wykorzystać je wszystkie, ale jednocześnie trzeba je wspomagać płatnymi promocjami korzystając z potężnego systemu reklamowego, który Facebook udostępnia każdemu użytkownikowi. Jeśli chcesz w ten sposób zdobywać nowych klientów, to zobacz mój poradnik jak stworzyć pierwszą kampanię na Facebooku, krok po kroku.

Biznes lokalny może skorzystać z potężnych funkcji systemu Facebooka i wyświetlać spersonalizowane reklamy osobom, które znajdują się w promieniu np. 1 km od siedziby firmy. W ten sposób na pewno przyciągnie wielu lokalnych klientów.

Jak zareklamować lokalny biznes w Internecie? 6

Portale ogłoszeniowe i katalogi firm

Innym alternatywnym sposobem promocji dla lokalnej firmy są portale ogłoszeniowe typu Gumtree lub OLX. Każdy region ma swoją stronę informacyjną, która zwykle udostępnia możliwość publikowania ogłoszeń. Na pewno nie zaszkodzi zamieścić krótkie ogłoszenie na każdym potencjalnym portalu ogłoszeniowym.

Katalogi firm z kolei spełniają jedną główną rolę. Pozwalają klientom ocenić wiarygodność firmy. Dla przykładu, po wpisaniu nazwy Twojej firmy w Google, w wynikach wyszukiwania powinny pojawić się co najmniej 2 wyniki prowadzące do katalogu firm lub podobnej strony. Użytkownik widząc to, z pewnością przyjmie, że Twoja firma istnieje i można jej zaufać.

Jak zareklamować lokalny biznes w Internecie? 7

Blog firmowy dla lokalnej firmy

Czy warto prowadzić blog firmowy? Oczywiście, że TAK!

Firmowy blog to przede wszystkim 3 główne korzyści:

  • Zwiększa widoczność strony w Google
  • Sprzyja budowaniu marki i zaufania klientów
  • Pozwala wplatać lokalne frazy kluczowe

Publikując artykuły na blogu firmowym możesz użyć fraz tzw. “długiego ogona” czyli takich, które mniej lub bardziej bezpośrednio dotyczą Twojego biznesu. Odpowiednio zredagowany wpis ma duże szanse znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania w Google.

Dla przykładu, jeśli prowadzisz usługi przewodnika miejskiego, to możesz napisać artykuł o najciekawszych miejscach w Twojej okolicy i na końcu dodać notkę, że z przewodnikiem te miejsca zyskują historię i duszę. Sukces gwarantowany!

Jak zareklamować lokalny biznes w Internecie? 8

Współpraca się opłaca, szczególnie lokalnie

Jak dotrzeć do odbiorców bez większego wysiłku? Skorzystać z pomocy firmy partnerskiej. Jeśli Twoi potencjalni klienci często odwiedzają inną firmę, która nie jest Twoją konkurencją, warto zaproponować współpracę. Przykładowo jeśli prowadzisz lokalną pizzerię, dogadaj się z lokalnym barem na zniżki dla klientów. Lokal z przyjemnością powinien udostępniać informacje o współpracy w swoich mediach społecznościowych: “Dziś do każdego piwa, pizza 20% taniej”.

To samo dotyczy mediów lokalnych. Przypomina mi się postać jednego fotografa, który stale współpracuje z lokalnym portalem i w niemal każdym newsie znajdziemy jego dobrej jakości lokalne zdjęcia. Jak pewnie się domyślasz, fotograf ten nie narzeka na brak klientów.

Podsumowanie

Zadbaj o profesjonalną stronę internetową dla swojej firmy. Taka strona wcale nie musi być droga i wyjaśniam to w artykule “Jak obniżyć koszt strony internetowej o 70%“.

Zoptymalizuj stronę lokalnie. Używaj słów kluczowych, które będą mówić nie tylko o tym, co oferujesz, ale również gdzie.

Skorzystaj z pełnej mocy Facebooka – zarówno dzięki darmowym metodom, jak i płatnej promocji. To się opłaca!

Działaj również lokalnie, buduj świadomość swojej marki i zobacz jak z czasem rośnie liczba klientów, którzy się do Ciebie zwracają z potrzebą.

A jeśli myślisz, że możesz skorzystać z usług profesjonalnej firmy, która przyniesie świetne efekty szybciej, to przejrzyj naszą ofertę.

Bartek Szczepaniak

Bartek Szczepaniak

Strateg, growth marketer, prelegent, przedsiębiorca. Generuję Klientów dla Biznesu dzięki kampaniom reklamowym, automatyzacji marketingu i projektowaniu strategii marketingowej. Prywatnie tworzę muzykę, bawię się w akrobatykę i kąpię się zimą w jeziorze.
-
👉 IGNIST.pl - strona firmowa.

Dołącz do rosnącej społeczności