O czym musisz wiedzieć zanim przeniesiesz biznes online 1

O czym musisz wiedzieć zanim przeniesiesz biznes online

Wszyscy przenoszą teraz biznes online. Ale czy słusznie? Internet stał się jedyną możliwą metodą dotarcia do klientów zamkniętych w swoich domach, dlatego pomysł wydaje się słuszny. Tylko dlaczego nikt nie mówi o tych kilku problemach?

Skutki Czarnego Łabędzia

Koronawirus jest prawdziwym Czarnym Łabędziem – największym w naszych czasach. Wstrząsnął gospodarkami na całym świecie, a jego skutki będą odczuwalne pewnie przez wiele lat.

Tego nie dało się przewidzieć. A gdy zaczęły do nas docierać niepokojące wieści z Chin, nikt nie brał tego na poważnie. No bo kto o zdrowych zmysłach pomyślałby, że gdzieś na drugim końcu świata Chińczyk nie dogotuje zupy z nietoperza i 3 miesiące później będziemy uziemieni w domach?

Niestety taka izolacja społeczna sprawiła, że teraz wiele biznesów mierzy się z sytuacją bez precedensu. Spadki w wielu spółkach na giełdzie sięgają nawet 80%, a małe i średnie biznesy drżą o płynność finansową.

W Internecie nietrudno spotkać głosy o tym, że trzeba biznes przenieść online. Zgadzam się co do idei – w Internecie siła.

Niemniej jednak trzeba też zwrócić uwagę na kilka problemów.

Nie każdy biznes da się wykonywać online

Dla przykładu podam trenerów personalnych. Klienci nie po to przychodzą na trening po to, by zrobić trening. Zwykle robią to dlatego, że jest to dla nich szansa na oderwanie się na moment od rzeczywistości, porozmawianie z trenerem i zrobienie czegoś aktywnego. Drugim problemem jest brak warunków, sprzętu czy motywacji do trenowania w domu.

Zanim zdecydujesz się posłuchać rad o przenoszeniu biznes online, zastanów się, dlaczego tak naprawdę klienci korzystają z Twoich usług.

Nie każdy specjalista zrobi świetny produkt cyfrowy

Fryzjerka przecież może zrobić film instruktażowy jak przystrzyc włosy mężowi/chłopakowi/synowi/etc. i sprzedawać go np. za 19zł. Pewnie że tak, i to może być dobrym pomysłem, ale brakuje tu perspektywy. Nie każdy specjalista będzie potrafił nagrać dobry filmik, stworzyć przydatny poradnik czy wyprodukować wartościowy produkt cyfrowy. Do nagrania dobrego filmu potrzeba dobrze go zaplanować, nagrać odpowiednie ujęcia, zadbać o dobry dźwięk i przekazać wiedzę w przystępny sposób. Nie wspomnę już o technikaliach związanych z platformą i sprzedażą produktu w Internecie.

Trzeba umieć w online, żeby przenieść biznes online

Sprzedawanie swoich usług czy produktów w Internecie to umiejętność, której uczy się latami. Można osiągać fajne efekty w miarę nauki, ale obawiam się, że może to nie przynieść rezultatów, jeśli w czasie kryzysu MUSISZ wygenerować zysk. Nauka marketingu online wymaga czasu, energii i pieniędzy. To inwestowanie w naukę poprzez praktykę.

Oczywiście, możesz zatrudnić do tego specjalistę albo agencję. Zauważyłem ostatnio wysyp ofert w branży marketingu na temat przenoszenia biznesu online. To na pewno dobry pomysł, by wspomagać się pomocą specjalistów, ale …

W niektórych przypadkach to po prostu kupowanie nadziei

Kryzys uderzył w taki sposób, że nikt nie może być pewny, co stanie się w najbliższej przyszłości. To pewne, że niektóre rynki będą BARDZO konkurencyjne, gdy gospodarka zacznie powoli odżywać. Nie możemy mieć złudzeń – ani w maju, ani w czerwcu, ani też w żadnym innym miesiącu nie przyjdzie taki dzień, gdy wszystko magicznie wróci do normy.

Nie wiadomo, kiedy uda się opanować epidemię, ale jedno jest pewne: powrót do “normalności” będzie trwał długo. Ludzie będą powoli wracać do swoich normalnych nawyków, a wiele firm musi liczyć się z tym, że nawet do końca roku będzie trzeba DUŻO bardziej postarać się o zdobycie nowego klienta. Odzyskanie popytu w niektórych branżach może zająć nawet lata.

Ale! Są też korzyści!

To wszystko może brzmieć pesymistycznie, ale zapewniam, że tak nie jest. Wierzę w moc Internetu i powiem Ci dlaczego!

O czym musisz wiedzieć zanim przeniesiesz biznes online 2

Uratowanie płynności finansowej

Każdy biznes ma jakieś koszty i one magicznie nie znikną, nawet w obliczu szalejącej pandemii. Aby je zrównoważyć, trzeba zadbać o przychody, a te naprawdę łatwo jest zabezpieczyć w Internecie. Jak już wspomniałem, nie każdy biznes ma teraz szansę na przychód generowany z Internetu, ale dla wielu jest on kołem ratunkowym w trudnych czasach.

Prowadząc działania online najważniejszy jest ROI – zwrot z inwestycji. Nie tanie kliknięcia, nie komentarza – tym nie zapłacisz raty kredytu. ROI – przychód musi być większy niż koszt marketingu. 

Modernizacja oferty

Nie wszystko, co działało offline, będzie działać też w Internecie. Zwyczaje zakupowe klientów w sieci różnią się od tych w prawdziwym życiu, więc można śmiało założyć, że konieczne będzie zweryfikowanie swojej oferty.

To spora szansa dla biznesu, bo Internet oferuje szansę na szybkie testowanie tego, co działa. W jednej chwili można stworzyć nową usługę i promować ją do swojej grupy docelowej. 

Szansa na zbudowanie marki online

Zaufanie to podstawa w biznesie i coraz większe znaczenie zyskuje też w marketingu. Silna marka jest w zasięgu Twojej ręki, jeśli będziesz dzielić się z innymi swoim doświadczeniem. W ten sposób pomożesz wielu potencjalnym klientom i zanim zdecydują się na to, by zatrudnić kogoś do projektu lub kupić produkt, którego potrzebują, Ty będziesz już dla nich oczywistym pierwszym wyborem.

Nowe źródło przychodu

Może okazać się, że Internet stanie się Twoim nowym, głównym źródłem przychodu – nawet gdy kwarantanna się zakończy. Być może gdyby nie kryzys, nie podjąłbyś decyzji o tym, żeby działać w sieci.

Nawet gdy gospodarka zacznie się na nowo otwierać, Twoje nowe źródło przychodu może stanowić sporą część Twojego biznesu. 

Jak zacząć swoją przygodę online?

Po pierwsze, pobierz Generator Klientów – to darmowy PDF, który stworzyłem, aby pomagać przedsiębiorcom takim jak Ty. W zaledwie jedno popołudnie jesteś w stanie bez umiejętności technicznych stworzyć swój własny system do automatycznego generowania nowych klientów.

POBIERZ PDF TUTAJ

Przy okazji, ruszam wkrótce z moim kursem Marketing dla Biznesu – to ponad 70 lekcji, które nauczą Cię, jak skutecznie prowadzić marketing swojej firmy. Zapisz się na listę VIP i jako pierwszy zgarnij super zniżkę – ZAPISZ SIĘ TUTAJ

O czym musisz wiedzieć zanim przeniesiesz biznes online 3

Bartek Szczepaniak

Bartek Szczepaniak

Strateg, growth marketer, prelegent, przedsiębiorca. Generuję Klientów dla Biznesu dzięki kampaniom reklamowym, automatyzacji marketingu i projektowaniu strategii marketingowej. Prywatnie tworzę muzykę, bawię się w akrobatykę i kąpię się zimą w jeziorze.
-
👉 IGNIST.pl - strona firmowa.

Dołącz do rosnącej społeczności