Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 1

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku

Pamiętam jak w 2007 roku zakładałem Facebooka. Byłem wtedy 18-letnim świeżakiem na uniwersytecie w Manchesterze. Moja nowa znajoma zapytała mnie czy mam Facebooka, a ja odparłem z nieukrywanym zdziwieniem, “A co to jest Facebook?”. W odpowiedzi usłyszałem “Jeśli nie masz Facebooka, to nie istniejesz”.

Dlaczego reklama na Facebooku?

Dziś, w 2019 roku każdy ma Facebooka, a słowa mojej koleżanki można powtórzyć z pełnym przekonaniem. Na świecie Facebook posiada ponad 2 miliardy aktywnych użytkowników, a w Polsce korzysta z niego na co dzień 16 milionów osób.

Zakładając profil, wypełniamy go wpisując swoją datę urodzenia, miejsce zamieszkania, stanowisko pracy, uczelnię, a potem udostępniamy treści, lajkujemy i komentujemy wszystko to, co nam się podoba.

Facebook posiada potężne algorytmy, które wiedzą o nas więcej niż nam się wydaje. Na przykład nie trudno jest określić czy mamy wysokie przychody, jeśli często podróżujemy za granicę. Można też łatwo wydedukować, że interesujemy się rowerami jeśli polubimy strony z nimi związane.

Wszystko to przekłada się na jedno – Facebook wie o nas wszystko. I tę wiedzę udostępnia wszystkim tym, którzy chcą tworzyć spersonalizowane reklamy docierające do ściśle określonej grupy docelowej.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 2

Czy każdy może stworzyć dochodową kampanię na Facebooku?

Kampanię reklamową na Facebooku może uruchomić każdy użytkownik portalu. Wystarczy, że ma konto i kartę płatniczą. Taka dostępność sprawiła, że wiele osób samodzielnie próbuje reklamować swoje firmy przy pomocy systemu, jaki Facebook oferuje.

To nie oznacza jednak, że każdemu udaje się osiągnąć satysfakcjonujące wyniki. Stworzenie kampanii na Facebooku jest dosyć proste, ale na jej skuteczność wpływa wiele czynników. Kiedy reklama jest skuteczna? Gdy generuje więcej przychodów niż kosztów. Innymi słowy, chcemy wydać mniej niż zarobimy. Jak to zrobić?

Jak myśleć o reklamie na Facebooku?

Zastanów się, jak używasz Facebooka na co dzień. Czy zdarza Ci się wziąć do ręki telefon z myślą, że właśnie tam znajdziesz odpowiednią firmę lub produkt, który chcesz kupić?

Niemal każdy używa Facebooka do rozrywki lub zabicia czasu. Pamiętasz, jak ostatni raz czekałeś w kolejce, albo na przystanku? Wystarczyło sięgnąć do kieszeni i poruszać kciukiem, by znaleźć coś ciekawego. Robisz to w zasadzie mimowolnie, wręcz automatycznie. Ot, człowiek w poszukiwaniu czegoś przyjemnego.

Projektując kampanię reklamową na Facebooku, musimy pamiętać o tym, jak ludzie używają tego serwisu. Nikt nie otwiera appki bądź loguje się na komputerze z intencją zakupową. Wszyscy są tam dla zabawy.

Dlatego nie możemy ostentacyjnie sprzedawać. Trzeba to zrobić sprytnie.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 3

Zacznij od podstaw – najpierw najprostsza reklama

Jeśli nie miałeś do tej pory doświadczenia z Facebookiem, a mniemam, że tak jest, sądząc po tytule tego artykułu – to proponuję Ci stworzenie jak najprostszej reklamy.

Metod promocji na Facebooku jest mnóstwo, a większość opiera się o “podgrzewanie” zainteresowania produktem bądź usługą. I tak możemy na początku stworzyć kampanię, która nie będzie wyglądać jak reklama. Będzie natomiast jakąś ciekawą treścią, która leży w spektrum zainteresowań naszej grupy odbiorców.

Dla przykładu, jeśli sprzedajemy rowery górskie, tzw. MTB i nasz sklep zlokalizowany jest w Krakowie, to na naszym blogu firmowym stworzymy wpis pt. “10 najlepszych tras MTB w Krakowie i okolicach”, a następnie puścimy go w kampanii reklamowej.

Jaki jest cel takiej kampanii? Pierwszy kontakt z marką i zbudowanie listy do retargetingu. Nie tylko chcemy, by klienci nas poznali, ale też zależy nam, by po kliknięciu wpadli na taką specjalną listę, której następnie będziemy mogli pokazywać reklamy z naszymi produktami. Wiemy, że na tej liście będą osoby zainteresowane rowerami MTB, ponieważ przeczytali artykuł o trasach rowerowych MTB.

Na początek to może brzmieć jak czarna magia, ale spokojnie, wszystko się rozjaśni za moment.

Twoja pierwsza kampania reklamowa na facebooku

W Twojej pierwszej kampanii reklamowej na facebooku możesz połączyć budowanie świadomości marki ze sprzedażą, a najprostszym sposobem, będzie stworzenie wpisu na blogu i zalinkowanie w nim do swojego produktu lub usługi.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 4

Krok 1: Spójrz oczami odbiorcy

Projektując swoją pierwszą kampanię na Facebooku zacznij od swojego klienta. Zastanów się, jakiego problemu może doświadczać, lub jakie może mieć pragnienie. To bardzo ważne, bo jak pamiętasz, na Facebooku nikt nie chce kupować Twoich produktów, bądź korzystać z Twoich usług. Każdy jest tam w celach mniej lub bardziej rozrywkowych.

Ja wybrałem temat: “Jak obniżyć koszt wykonania strony internetowej o 70%?”

Napisałem wpis na blogu i na końcu zalinkowałem do swojej oferty. Starałem się, by treść była 100% rzetelna i niczego nie sprzedaję – aż do ostatniego akapitu. Dzięki temu spełniam dwa cele – dzielę się wartościową wiedzą i w ten sposób przyciągam czytelników; oraz buduję świadomość tego, że oferuję usługi tworzenia stron internetowych. Być może któryś z czytelników takiej potrzebuje 😉

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 5

Krok 2: Przygotuj ofertę

O przygotowaniu perfekcyjnej oferty pisałem już we wcześniejszym wpisie, a tu dodam kilka słów.

Po pierwsze, Twój wpis na blogu nie może być ofertą. Jeśli użytkownik po kliknięciu zorientuje się, że sprzedajesz, to poczuje się oszukany i ucieknie, a potem będzie skrzętnie unikał kontaktu z Twoją firmą.

Daj wartość, pomóż, zainteresuj, rozbaw, zaangażuj, ale nie sprzedawaj. Pozwól sobie jednak na końcu dodać, że jeśli interesuje go założenie nowej strony internetowej, to chętnie to zrobisz. Bądź subtelny, a odbiorcy to docenią.

Krok 3: Przygotuj reklamy

Anatomia reklamy na Facebooku to przede wszystkim 3 rzeczy: tytuł, zdjęcie i opis.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 6

Tytuł pojawia się jako pogrubiony napis pod zdjęciem i warto by był spójny z tytułem Twojego wpisu na blogu.

Zdjęcie powinno się wyróżniać. Najlepiej działają zdjęcia dobrej jakości i z wyraźną, odcinającą kolorystyką. Dobrze zagrają również wysokiej jakości zdjęcia, które nie powinny być “stockowe”.

Opis znajduje się nad zdjęciem i w nim możesz zawrzeć krótki wypis z postu na blogu, albo w inny sposób zachęcić do przeczytania.

Te trzy elementy mają jeden cel – skłonić użytkownika do kliknięcia. Wiele osób w swoich pierwszych krokach w reklamie na Facebooku zapomina o tym prosty, acz trafnym przykazaniu. Nie komplikuj – zachęć do kliknięcia.

Krok 4: Pierwsze kroki w FB Ads

Okej, przydałoby się to wszystko złożyć w całość i uruchomić Twoją pierwszą kampanię na Facebooku. Jeśli nigdy nie miałeś doświadczenia z tym systemem reklamowym, to przeprowadzę Cię krok po kroku aż do uruchomienia kampanii.

Pierwszym krokiem będzie stworzenie Menedżera Firmy, czyli firmy na Facebooku.

W tym celu wchodzimy na business.facebook.com

Następnie klikamy w ten duży przycisk Utwórz Konto.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 7

Wpisujemy nazwę firmy (może być dowolna), swoje imię i nazwisko oraz email. Przechodzimy dalej.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 8

Wypełniamy pola profilu i zatwierdzamy. System poprosi o potwierdzenia maila, ale nie musimy się o to martwić – przynajmniej na razie.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 9

Super, firma jest utworzona. Teraz utworzymy konto reklamowe.

Klikamy tę ikonkę zębatki w prawym górnym rogu.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 10

Przechodzimy do zakładki Konta Reklamowe i klikamy przycisk + Dodaj.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 11

Wpisujemy nazwę, wybieramy strefę czasową oraz walutę i gotowe.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 12

Zanim będziemy mogli uruchomić pierwszą kampanię, jest jeszcze jedna ważna rzecz do zrobienia. Trzeba dodać metodę płatności.

Klikamy w te 3 kreski na górze strony i przechodzimy do Rozliczeń.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 13

Klikamy przycisk Ustawienia płatności

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 14

A następnie przycisk Rozlicz konto (lub “Dodaj metodę płatności”).

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 15

Wypełniamy danymi karty i zatwierdzamy.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 16

Super! Konto reklamowe jest gotowe do stworzenia pierwszej kampanii!

Krok 5: Nowa kampania

Gdy już utworzysz Menedżera Firmy i poprawnie skonfigurujesz konto reklamowe, to jesteś gotów, by rozpocząć swoją pierwszą kampanię.

W tym celu przejdziemy do firmy na business.facebook.com i klikniemy w konto reklamowe.

Następnie klikamy w zielony przycisk Utwórz.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 17

Na tym etapie Facebook zapyta nas, jaki jest cel naszej kampanii. Chcemy stworzyć pierwszą kampanię na Facebooku, a więc musi być prosta. W tym przypadku wybieramy Ruch.

Wpisujemy nazwę kampanii i klikamy Kontynuuj.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 18

Teraz będziemy tworzyć zestaw reklam – ustalimy do kogo kierujemy kampanię, ile chcemy za nią zapłacić oraz gdzie reklamy mają się wyświetlać.

W pierwszej kolejności ustalimy lokalizację, przedział wiekowy, płeć oraz język. To pozwoli nam zawęzić grupę odbiorców. Staraj się dopasować te kryteria najdokładniej jak potrafisz. Jeśli Twój wpis na blogu dotyczy tylko miasta, np. Bielska-Białej, to wybierz tylko obszar miasta. Ja wybrałem cały kraj 🙂

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 19

Potem wybierzemy kilka dokładniejszych kryteriów targetowania. Przejrzyj dostępną listę lub zacznij wyszukiwać – system podpowie odpowiednie kategorie. Warto pobawić się tymi funkcjami i zacząć od wpisywania bardzo ogólnych słów. Sprzedajesz rowery? Wpisz “rower” w wyszukiwanie.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 20

Teraz określimy, gdzie odbiorcy zobaczą nasze reklamy. Facebook posiada wiele miejsc na Twoją reklamę, ale na początku wybierzemy tylko wyświetlanie w aktualnościach i tylko na Facebooku. Wiele różnych miejsc odwiedzanych jest przez różne osoby i wymaga różnych formatów reklam, by być skutecznymi. Dlatego dla pierwszej kampanii wybierzemy kanały aktualności na Facebooku.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 21

Na koniec ustalimy budżet dzienny – wybierz dowolną kwotę, ale proponuję na początek ustawić przedział 10-30 zł. Nie jest to dużo, ale na pewno wystarczająco, by Twoja reklama dotarła do znaczącej liczby osób.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 22

Klikamy kontynuuj i możemy przejść do projektowania reklamy.

W kolejnym widoku, pierwszym krokiem będzie wybranie fanpage Twojej firmy. Jeśli jeszcze nie masz fanpage, załóż go! A jeśli chcesz wiedzieć, jak prowadzić fanpage, by sprzedawać, to przeczytaj mój post o tym.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 23

Zostawiamy zaznaczoną opcję “Pojedynczy obraz lub film” i przechodzimy niżej.

Teraz możesz skorzystać z przygotowanych treści reklamy. Zacznij od wklejenia linku do Twojego wpisu. Facebook powinien automatycznie zaciągnąć obrazek z Twojego artykułu. Wypełnij pola według schematu poniżej i na samym dole kliknij przycisk Potwierdź.

Pierwsza kampania reklamowa na Facebooku, krok po kroku 24

Gratulacje! Twoja pierwsza kampania została opublikowana. Teraz Facebook ją przejrzy i zatwierdzi. Wyświetlanie rozpocznie się w ciągu kilku godzin!

Podsumowanie

Pierwsza kampania na Facebooku – masz to za sobą! Fajnie, co? Może z początku wydawało Ci się to trudne, ale teraz widzisz, że to bułka z masłem. Czy przyniesie efekt, zobaczymy, ale żeby dobrze zareklamować swój biznes na Facebooku, na pewno potrzeba wprawy. Na szczęście zrobiłeś już pierwszy krok! Gratulacje!

Jeśli chcesz zdobywać klientów na Facebooku, ale nie masz czasu lub ochoty uczyć się skomplikowanej sztuki reklamy, to skontaktuj się z nami. Zrobimy to za Ciebie!

Bartek Szczepaniak

Bartek Szczepaniak

Strateg, growth marketer, prelegent, przedsiębiorca. Generuję Klientów dla Biznesu dzięki kampaniom reklamowym, automatyzacji marketingu i projektowaniu strategii marketingowej. Prywatnie tworzę muzykę, bawię się w akrobatykę i kąpię się zimą w jeziorze.
-
👉 IGNIST.pl - strona firmowa.

Dołącz do rosnącej społeczności