Zarabianie na pasji - największe kłamstwo? 1

Zarabianie na pasji – największe kłamstwo?

Znałem kiedyś dziewczynę, która rysowała piękne portrety ołówkiem. Miała nieziemski talent do przenoszenia twarzy na papier w realistyczny sposób. Dodatkowo, lubiła to! Rysowała wszędzie, bo zawsze nosiła ze sobą mały szkicownik. Jej portrety były żywe, dopracowane i jakby … prawdziwe. W jej pracach widać było pasję, a gdy o tym opowiadała, słychać było nieskrywaną fascynację.

Pewnego razu ktoś podpowiedział jej, by rysowała portrety na zamówienie. Z początku była nieprzekonana, ale gdy usłyszała słowa “możesz na swojej pasji zarabiać!”, to uwierzyła. W końcu każdy tak mówi: jeśli robisz to, co kochasz, to nie przepracujesz ani jednego dnia w życiu!

Kilka dni później przyszło pierwsze zamówienie, a z nim – ekscytacja. 

– To się dzieje! To się naprawdę dzieje! Ktoś chce portret. Wreszcie mogę zarabiać na swojej pasji – mówiła.

Na maila otrzymała zdjęcie do sportretowania na prezent dla żony. Szybko zabrała się do pracy. Kreska za kreską, cień za cieniem, portret powstawał w mgnieniu oka. Po dwóch dniach był skończony.

Z nieskrywaną satysfakcją, młoda artystka przekazała swoje nowe dzieło i wzięła do ręki pierwsze pieniądze. Była szczęśliwa.

Spotkaliśmy się po miesiącu, więc spytałem, jak idzie jej budowanie swojego małego imperium rysowanego ołówkiem. Pochyliła głowę.

– Wiesz co, nie bardzo.

Byłem skonsternowany. Dlaczego? – zapytałem.

– Nie wiem, nie sprawia mi to już takiej radości. Jakoś nie mogę się zabrać do projektów, już mam opóźnienia i czuję taką blokadę.

———-

Pasja. Wszyscy mówią, że pasja jest najważniejsza – w tworzeniu, w biznesie, w życiu. Czym jest pasja? 

Gdy robisz coś, co sprawia Ci radość, możesz to nazwać hobby. Rozwijając się w swoim hobby, doskonaląc umiejętności, będąc żywo pobudzonym całym procesem, możesz powiedzieć, że hobby stało się Twoją pasją.

Chcąc zrozumieć to zjawisko, musimy zastanowić się, jaką nagrodę otrzymujesz, gdy robisz coś, co kochasz? Odpowiedź brzmi: robisz coś, co kochasz. Efekt nie ma takiego znaczenia, jak to, że cały proces jest dla Ciebie przyjemny. Robisz coś dla samego robienia, bo to sprawia Ci radość.

Gdy moja znajoma rysowała dla siebie, odnajdywała w tym dużo przyjemności. Robiła to tylko dlatego, że każda kreska była rozkoszą samą w sobie.

W pewnym momencie w grę weszły pieniądze. Przyjmując kolejne zlecenie przestała tworzyć dla samego tworzenia, ponieważ nagrodą za wykonany portret były już pieniądze.

W gruncie rzeczy psychologia zna ten schemat jako efekt nadmiernego uzasadnienia. Myślą przewodnią kognitywistyki jest to, że mózg bardzo uważnie obserwuje nasze działania i ciągle próbuje nadać im jakieś znaczenie.

Rysując dla siebie, jej mózg obserwował zachowanie i wyciągał jedyny słuszny wniosek: rysujemy, bo sprawia nam to przyjemność. Natomiast przy każdym zleceniu wniosek zmieniał się i brzmiał: rysujemy, bo będą z tego pieniądze.

Ta subtelna zmiana wystarczyła, by radość z procesu zniknęła na tyle, że dziewczyna przestała rysować nawet dla siebie. 

Zarabianie na pasji niszczy pasję.

Dużo lepszym wyjściem jest posiadanie misji lub celu. Ryan Holiday zdefiniował to jako “purpose”. Misja w przeciwieństwie do pasji nie jest wewnętrznym pragnieniem, ona wychodzi do świata zewnętrznego i pyta: jak chcemy zmienić świat? Choćby w małym kawałku, dla garstki osób.

Małe Imperium powstało nie dlatego, że lubię pisać (choć lubię). Publikowanie postów na temat marketingu i prowadzenia biznesu nie jest moją pasją. Chcę pomagać ambitnym przedsiębiorcom docierać ze swoimi wspaniałymi produktami i usługami do osób, które ich potrzebują, by żyć lepiej i pełniej.

To jest moją misją.

A Ty, jak chciałbyś zmienić świat?

Bartek Szczepaniak

Bartek Szczepaniak

Strateg, growth marketer, prelegent, przedsiębiorca. Generuję Klientów dla Biznesu dzięki kampaniom reklamowym, automatyzacji marketingu i projektowaniu strategii marketingowej. Prywatnie tworzę muzykę, bawię się w akrobatykę i kąpię się zimą w jeziorze.
-
👉 IGNIST.pl - strona firmowa.

Dołącz do rosnącej społeczności